Lasertherapie

Lasertherapie is een methode die op celniveau werkt door middel van een laser. De laser werkt met specifieke golflengtes van licht. Lasertherapie is daarom goed inzetbaar bij veel verschillende klachten.

Bij het opwekken van de lichtstralen komt veel energie vrij, die wordt overgebracht op lichaamscellen van uw dier. Hierdoor wordt het zelfherstellende vermogen van de cellen gestimuleerd.

Dit proces (fotobiostimulatie) zorgt voor een helende werking.

Dit kan bij uw dier bijvoorbeeld zorgen voor:

• Versnellen van wondgenezing
  • Verminderen van pijn
  • Verminderen van ontsteking
  • Versnellen weefselherstel
  • Toenemen van bloedcirculatie
  • Minder vorming van littekenweefsel
  • Toenemen van zenuwfunctie
  • Versterken van het immuunsysteem

Lasertherapie is een pijnloze behandeling voor het dier. En door de warmte die de laser afgeeft zelfs zeer aangenaam. Een laserbehandeling kan daarom zonder narcose gegeven worden.

Het dier hoeft ook niet geschoren te worden voor een laserbehandeling.

Lasertherapie kan worden ingezet bij:

• Wondbehandeling bijvoorbeeld na een operatie, bij brandwonden, bijtwonden of een wond na een ongeluk.
  • Dermatologische aandoeningen, zoals hotspots, oorontsteking, lik granuloom, mok of andere aandoeningen van de huid.
  • Aandoeningen aan ledematen en gewrichten bijvoorbeeld bij zwelling na operatie, artrose, botbreuken, weke delen schade (banden/pezen).
  • Peesblessures
  • Spierproblemen, zoals een hypertonie, triggerpoints of spierschade en littekens.
  • Neurologische problemen: Zenuwschade/hernia’s.

De laser waar ik over beschik is een high power laser van 7 watt. Met een 3 cm kop in plaats van een 1 cm kop. Je kunt dus in 1 keer een groot gebied behandelen middels de laser.

Een laserbehandeling duurt over het algemeen tussen de 15 a 30 minuten. Dit is afhankelijk van de grootte van het te laseren gebied en de aandoening.

Vaak wordt aangeraden de laserbehandelingen enkele keren te herhalen voor een optimaal resultaat. Over het algemeen adviseert uw dierenarts u hierin hoe vaak. Of dit wordt in overleg met uw dierenarts gedaan.

Een laserbehandeling kost 35 euro per keer.

Lasertherapie is bij elk dier goed toe te passen. En er zijn al veel goede resultaten mee geboekt bij collega’s en op wetenschappelijk gebied.